Pascalou
Forum communautaire francophone des insectes et autres arthropodes
Animateur : Lysbeth d'Alys
Olala il y a du niveau sur ce forum...c'était magnifique !Piezo a écrit :Plus d'image ...Lysbeth d'Alys a écrit :On peut dire un nom ?
Ce qui m'a pousser à regarder de plus près c'est la petite épingle de l'OPIE - sur ne nom vernaculaire anglais de cette espèce : le bourreau de la reine.Ecology: This is an obligate saproxylic species. The larvae develop in decaying heartwood of hollowing broad-leaved trees; white-rot (Brustel 2005); prefers old oaks Quercus, poplars Populus, elms Ulmus, also frequent in Salix caprea (Laibner 2000); elm Ulmus a key tree species in England (Allen 2001), but also found in beech Fagus (Mendel and Owen 1990); eggs are laid in May/June, and young larvae explore the tunnels bored by beetle larvae; the larvae are active in harder, drier heartwood than Ampedus, feeding on the larvae of other beetle species, including Scarabaeidae, Cerambycidae, Buprestidae and probably on Cossonine weevil larvae; they pupate at end of the season and overwinter as the adult; these adults emerge in late April and early May (Dolin 1988), and are said to be nocturnal but some have also been seen active in daylight; only males are attracted to blossom (Allen 1964), including hawthorn Crataegus, holly Ilex and nettle Urtica.
on est blindé chez nous d'Aegosome, je m'en vais de ce pas visiter le premier tilleul du coinJean-Ed de la Quenouille a écrit :Bonjour,
Ce n'est qu'un simple avis, mais je pense que l'Aegosome est le mets préféré des larves...