Dennis Paulson:
"Hello, all.
From my experience, and it is lengthy and extensive, I would agree with Carlo that males can mate before they have developed their full coloration. I think it is rare, but I have seen it in a few species. Some libellulids become quite pruinose on the abdomen with maturity, and I have seen mating pairs with males not quite fully mature. But they always had a least some pruinosity, have never seen one with abdomen that looked just like a female.
On the other hand, in my recollection, I have never seen a species with bright red males mating at any color level less than bright red. And I have seen many hundreds of mating pairs of quite a few red species, numerous species of Sympetrum and many tropical genera. Very little experience with Crocothemis erythraea.
Dennis".
Je ne traduis que la fin, je fatigue...
"... et j'ai vu des paires en accouplement avec des mâles pas tout à fait matures. Mais ils avaient au moins un peu de
pruinosité, je n'en ai jamais vu un avec l'abdomen qui ressemblait juste à celui de la femelle".
"D'un autre côté, dans mes souvenirs, je n'ai jamais vu une espèce avec des mâles rouges vifs s'accoupler à aucun autre niveau de couleur que rouge vif. Et j'ai vu de nombreuses centaines de paires de pas mal d'espèces rouges, de nombreuses espèces de Sympetrum et de beaucoup d'autres genres tropicaux. Très peu d'expérience avec Crocothemis erythraea."
Bon, il n'a pas tout vu, mais il a un peu plus de 50 années d'observation des bestioles.

Et toujours passionné pour répondre dans l'heure.
Quand on voit ce qu'on voit et qu'on entend ce qu'on entend, on n'est pas surpris de penser ce qu'on pense.