Voici l'abstract de l'article qui décrit
T. simulata :
Tennessen, K. J.
Telebasis simulata spec. nov. from South America, previously confused with T. sanguinalis Calvert (Zygoptera: Coenagrionidae)
Odonatologica, 2002, vol 31 n°2 P205-210
"The new sp. (
holotype male,
allotype female: Brazil, State of Amazonas, Manaus, 20-VI-1922; deposited in FSCA, Gainesville, Fla, USA) is described and illustrated based on 82 male and 15 female from Brazil, Surinam, Trinidad and Venezuela. It most closely resembles T. sanguinalis but differs mainly by: (1) translucent dorsal flap of terminal penile segment rectangular in lateral view, gradually tapered to posterior lateral angle (vs flap with a posterolateral lobe-like extension directed posteriorly); (2) cerci 1.6 to 1.8 times as long as paraprocts (vs 2.0 times as long); (3) rear of head half black, black marking extending to occipital foramen (vs pale except for a pair of small, dark circular spots). T. sanguinalis is known only from central Bolivia and western Brazil."
Traduction libre :
(1) rabat translucide dorsal du segment terminal du pénis rectangulaire en vue latérale, s'effilant progressivement vers l'angle latéral postérieur (vs un rabat avec une extension postero-latérale en forme de lobe dirigée vers l'arrière) . Alors là j'avoue, ça me laisse sans voix !
(2) les
cerques 1.6 à 1.8 fois plus long que les paraproctes (contre 2 fois plus long pour T. sanguinalis) (ça c'est bon, je comprends !!)
(3) l'arrière de la tête en partie noir avec les marques noires s'étendant jusqu'à l'
occiput (vs un arrière clair à l'exception d'une paire de petits spots circulaires sombres chez T. sanguinalis). (ça aussi je situe !

)