Bonsoir,
Pas évident là... A l'
habitus, avec la nervure
transverse ombrée et cette allure, j'irais vers le genre
Ernestia (ou plutôt
Panzeria maintenant).
Tout ce que je peux dire c'est que ce n'est pas
puparum car les
soies scutellaires
apicales ne sont pas croisées. Après, je n'arrive pas à suivre la clé, je n'ai pas de vue des joues. Et cette histoire de
soies noires ou blanches en arrière de la tête j'ai bien du mal. Elle a une grosse moumoute blanche derrière la tête c'est sur, mais il y a aussi une rangée de
soies noires. Je note aussi la nervure m-cu ainsi que la courbure de la M ombrées.
Bon pour l'instant ce sont surtout ces
soies à l'arrière de la tête qui me coincent. Si elles sont pâles, ça serait
argentifera. Mais je vois quand même des
soies noires. Du coup quand je regarde dans la clé, il faut voir la couleur des
soies des yeux (jaunâtres ou brun sombre) et les bandes centrales noires présuturales soudées ou non. Je vois la bande fusionnée, pour la couleur des poils des yeux ça ne me parait pas évident quand je regarde les espèces correspondantes sur DI...
Je copie la clé du genre ici ça sera plus simple.
1. Back of the head on top behind the post-ocular hairs with 2 - 4 rows of black bristlets. Cheeks bare (at most about 5 - 10 hairs below the frontal bristles) => 2
− Back of the head on top behind the post-ocular hairs with only fair hairs (seldom with a few black bristlets in between). Cheeks hairy to at least 1/2 their length, sometimes almost to the end => 4
2. Eye hairs (view against a dark background!) black or dark brown. Middle black longitudinal thoracic stripes before the
suture fused to a common, wide stripe. Males: syncercus (seen from the side) bowed =>
vagans Meig.
− Eye hairs yellow. The (2 or 3) middle black longitudinal thoracic stripes before the
suture separate. Males: syncercus straight =>3
3.
Scutellum with crossed
apical bristles.
Base of 3rd antennal segment ± yellow. Males: frons 0.17 - 0.26x as wide as one eye; anterior claws 1.5 - 1.8x as long as the last tarsal segment. Females: 4th segment of the fore
tarsus almost 2x as wide as long (fig. 147). Body length 9 - 12 mm =>
rudis Fall.
−
Scutellum without crossed
apical bristles. 3rd antennal segment black. Males: frons 0.34 - 0.51x as wide as one eye; anterior claws 1.0 - 1.2x as long as the last tarsal segment. Females: 4th segment of the fore tarsus
about as wide as long. Body length 8 - 10 mm =>
laevigata Meig
4. Cheeks, pleura as well as femora partly with yellow hairs. The dense and largely unchanging abdominal dusting covers 1/2 - 3/4 of the
tergite lengths.
Scutellum with thin crossed
apical bristles. Males: frons at most
0.3x as wide as one eye. Females:
sternite 7 with a deep indentation =>
puparum F.
− Cheeks, pleura as well as femora with completely black hairs. Abdominal dusting covers the
tergites almost to the ends, with very variable iridescent spots.
Scutellum without crossed
apical bristles. Males: frons about 0.5x
as wide as one eye. Females:
sternite 7 without indentation =>
argentifera Meig.

Jessica Joachim : France : Terre-de-Bancalié : 81120 : 26/03/2022
Altitude : 421 m - Taille : 10 mm environ ?
Réf. : 325231

Réf. : 325232

Réf. : 325233